Valtakunnallinen kuluttajien energianeuvontapuhelin

Valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta 2015

Valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta koostuu vuonna 2015 verkko- ja puhelinneuvonnasta. Ensisijaisena tiedonlähteenä toimii energianeuvonnan portaali eneuvonta.fi, jossa kuluttajat voivat myös jättää kysymyksen asiantuntevalle energianeuvojalle. Verkkoneuvonta on kuluttajalle maksutonta.

Puhelinneuvonta käynnistyi toukokuun alussa ja jatkuu heinäkuuta lukuunottamatta vuoden loppuun saakka. Neuvontaa annetaan tiistaisin ja torstaisin, ja palvelu maksaa kuluttajalle oman operaattorin veloittaman puheluhinnan verran.

Neuvontaa puhelimitse numerosta 01019 3030*

  • tiistaisin klo 11-13
  • torstaisin klo 13-15

Neuvonnan aihealueet ovat asuminen ja kestävä kulutus, rakentaminen, remontointi ja lämmitystapavalinnat. Palvelun tuottaa energiatoimistojen verkosto.

Alueellinen neuvonta

Energiaviraston rahoittaman valtakunnallisen neuvonnan ohella useat alueelliset toimijat tarjoavat energianeuvonnan verkostossa paikallista neuvontapalvelua. Neuvontaa tarjoavat joko kunnan oma virasto, esimerkiksi rakennusvalvontavirasto tai maakuntaliiton tai maakunnan keskuskaupungin tilaamana luotettava, energia-asioihin perehtynyt toimija, kuten energiatoimisto.

Motiva tekee yhteistyötä näiden kanssa muun muassa tarjoamalla koulutusta energianeuvonnan aihealueilta sekä verkottamalla toimijoita.

Energianeuvonnan palvelut vaihtelevat maakunnittain. Neuvojat muun muassa järjestävät alueellisia info- ja opastusiltoja, antavat neuvontaa erilaisissa yleisötapahtumissa, osa myös antaa puhelin- ja sähköpostineuvontaa. Neuvojat vastaavat lisäksi kuluttajien kysymyksiineneuvonta.fi-portaalin Kysy ja keskustele -palstalla.

Lisätietoja palveluista ja tapahtumista: www.eneuvonta.fi

Lisätietoa valtakunnalliseen yrityspalvelunumeroon soiton hinnoittelusta saa Viestintäviraston sivuilta.